lördag 24 maj 2014

Jesus i förklädnad



En bekant visade mig en bild på Jesus som jag inte hade sett tidigare. Den hade målats av en tjej som heter Akiane Kamarik när hon bara var 8 år. Det var något bekant över Jesusbilden, jag hade sett mannen på bilden tidigare och jag började genast fundera på var.


Efter att ha funderat en längre stund landade äntligen mina tankar och jag mindes att en man från Rumänien som tiggde i vinterkylan utanför ICA Supermarket i Huskvarna i mitten av februari såg ut som mannen på bilden. Hans hår var dolt under en tjock smutsig mössa och han hade inte riktigt lika mycket skägg. Men ögonen, ansiktsformen och näsan var den samma som på Akianes bild. Trots den bitande kylan och sin utsatta situation strålade han av en sann uppriktig glädje. Jag gav honom en sedel, tog hans händer och önskade Guds välsignelse över honom. När jag gjorde det sprack han upp i ett ännu större leende och sa samma sak till mig på rumänska. Det var något speciellt med mannens ögon och jag fick känslan av att jag tittade rakt in i Jesu ögon när jag mötte hans blick.

Du har kanske läst bestsellern "Pojken som kom tillbaka från himlen" som handlade om den då sexårige Alex Malarkeys upplevelser av Himlen under de månaderna som han låg i koma efter den fruktansvärda trafikolyckan som han och hans pappa Kevin var med om. När han mot alla odds vaknade upp från koman berättade Alex att han hade varit i himlen och där hade han mött och samtalat med Jesus. Hans pappa Kevin var nyfiken på hur Jesus såg ut och han visade bild efter bild som sades föreställa Jesus för Alex, men han skakade bara på huvudet när ha fick se bilderna. Till sist hittade han bilden av Jesus som hade målats av Akiane Kamarik. När Alex fick se bilden sa han att det var den Jesus som han mött och samtalat med i himlen.*

Nu vill jag ändå inte säga att det var Jesus som jag mötte. Mannen utanför snabbköpet kanske bara var en av alla de arbetslösa och fattiga rumänska romer som åkt till Sverige i desperat jakt på arbete och pengar för att kunna försörja sina hungriga och frusna barn hemma i Rumänien. Jag tror att det är viktigt att vi inte tittar bort när vi möter en medmänniska som tigger, vi kan ju aldrig vara riktigt säkra på vem det är som sitter där, tänk om det är en ängel eller Jesus i förklädnad som sitter där. Även om vi inte kan ge en slant till alla som tigger tror jag ändå att det är viktigt att vi ser dem och möter deras blickar med ett leende och ger dem det människovärde som de förtjänar och som de i många fall har blivit bestulna på i sina hemländer.

Jag har inte sett mannen sedan mötet i vintras. Kanske var han på resande fot och satte sig utanför ICA Supermarket i Huskvarna för att försöka få tag på tillräckligt med pengar till resan hem eller vidare? Jag har fått bra kontakt med några EU-migranter som har varit i Jönköping och tiggt sedan början av året. När jag har visat Akianes bild för dem har de skakat på huvudet och sagt att de inte känner mannen på bilden. Men en av dem sa direkt att bilden förställde Jesus. Han hade mött honom i en dröm ett par veckor tidigare.

”Jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.” - Jesus (Matt 25:35-40)

De döende, krymplingarna, de mentalsjuka, de oönskade, de oälskade. Var och en av dem är Jesus i förklädnad - Moder Teresa

Här är en länk till bilden på Jesus som Akiane Kamarik målade: www.gospelherald.com

Text och bild: Mikael Good

*Det har visat sig att 
boken "Pojken som kom tillbaka från himlen" är påhittad. Men Aikanes bild är allt annat än påhittad.

Inga kommentarer: