onsdag 15 maj 2013

Moment 22 - En arbetssökandes klagan



Nu sitter jag åter inlåst mot min vilja på ett coachingföretag där jag tillsammans med ett 20-tal andra arbetssökande ska lära mig att söka jobb. Till mitt förfogande har jag ett segt internet och en smått antik laptop som är strippad på all användbar programvara.

Jag har dömts till att spendera tid hos en kompletterande aktör till arbetsförmedlingen som straff för att jag blev berövad mitt fasta arbete på ett orättfärdigt sätt för ett par år sedan. I en relativt stökig och dåligt ventilerad lokal ska jag försöka få tag på ett arbete. Då och då varvas sökandet med uppgifter som har en tydlig högstadieprägel. Jag har inte tillgång till någon telefon och stolen som jag sitter på blir allt mer obekväm och ryggplågande för var timma som går. Jag är inte bitter men ganska frustrerad över att inte kunna söka jobb på det sättet och i den miljön som jag själv vill.

Jag har definitivt inget emot jobbcoacher. Men de flesta jobbcoacherna som arbetsförmedlingen anlitar via kompletterande aktörer är tyvärr så kallade "light-coacher" som inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs. Under de åren som jag har varit arbetslös har jag haft regelbunden kontakt med en riktig jobbcoach som har en gedigen utbildning och lång erfarenhet av sitt arbete. Trots att han egentligen tar rätt så mycket betalt för sina tjänster har han ställt upp och gett mig ett och annat gott råd utan att ta betalt för det. Hans främsta råd till mig är att jag aktivt ska söka arbete och fortsätta att marknadsföra mig i sociala media samt att skriva läsvärda texter i min blogg. Han är övertygad om att en arbetsgivare slutligen kommer att få upp ögonen och anställer mig.

Nu har det dykt upp ett arbete som jag vill söka och som jag är som klippt och skuren för. Men jag kan inte söka arbetet förrän jag har kommit hem till mitt eget kontor och har tillgång till fast telefon och de programvarorna som jag behöver... Det är inte konstigt att mitt liv känns som ett moment 22 just nu...

Text och foto © Mikael Good, All Rights Reserved

1 kommentar:

Kent Lungren sa...

Så sant att jobbcoacher är något helt annat än ICF coacher.