måndag 22 april 2013

Exklusiva dokumentärfoton från mitten av mittens rike




Många av oss drömmer om att åka till platser som inga turister tidigare har varit på. I december 2004 fick jag besöka några byar och samhällen i Qinghai i Kina som tidigare varit helt stängda för utländska besökare. Jag har låtit en del av de fotona som jag tog utsättas för tidens tand och förhoppningsvis en mognare självkritik.


Jag var den första vita mannen som besökte byarna i Qinghai. Folk vallfärdade för att få en glimt av mig. Det kändes lite konstigt för mig att vara både uttittad och utpekad och det hade varit svårt att smälta in och agera som en fluga på väggen. Men å andra sidan jobbar jag inte på det viset. Jag tycker om att ta kontakt med människor och vara öppen med vad jag gör. De många blickarna mötte jag med ett leende och jag passade på att skaka hand med mängder av folk. Mig veterligen har inte livet i de små byarna uppe på den tibetanska högplatån i Qinghai dokumenterats tidigare. Området som människorna bor i har tidigare varit helt stängda för utländska besökare. Det gör att fotona blir exklusiva och samtidigt viktiga som tidsdokument.

Som ni säkert redan vet hade jag en utställning som hette möten i mitten av mittens rike på IKEA:s varuhus i Jönköping. Till utställningen valde jag ut 24 foton av sammanlagt 270 som jag tog under mina besök i den kinesiska provinsen Qinghai. Utställningen var för övrigt den första fotoutställningen på ett IKEA-varuhus i Sverige. Den har även blivit vald till permanent exhibition på 591 Photography Blog och en del av fotona var med i Life Force Magazine i mars 2011. En del av de resterande 270 fotona har publicerats i olika sammanhang men många av dem har inte tidigare visats och därför har jag satt ihop ett bildspel i Flickr med de nygamla bilderna.

Även om jag har fått en hel del glada tillrop från både kända och halvkända fotografer och andra personer inom media för mina Kinabilder är jag i ärlighetens namn mest tacksam för att bilderna har nått ut till en bredare publik. Jag har fått en del riktigt bra kommentarer från personer som inte är så vidare värst vana vid bildbedömning. Sådana kommentarer är jag riktigt tacksam för och jag vårdar dem alltid ömt. Det sista jag vill är att mina foton enbart ska vara tillgängliga för en liten exklusiv skara. När vanligt folk förstår och köper mina foton vet jag att jag är på rätt väg med mitt bildberättande.

Flickr-albumet med de nya bilderna är inte riktigt klart ännu. Ni får gärna bokmärka det och återkomma till det. Om du surfar med hjälp av en surfplatta eller med mobilen så kan du titta på fotona om du följer länken: www.flickr.com/photos/chasid68




Text och foto: © Mikael Good, All Rights Reserved.


Inga kommentarer: